.
.

Ehlader Araştırma Bölümü

Cinsel İçgüdüyü Kontrol Etmede İslamî Yaşam Tarzı

Allah’ın insan vücuduna bıraktığı her potansiyel ve istidat rüşt edip olgunlaşması içindir. Eğer akli ölçütlerle bu kabiliyetlerden faydalanılırsa insanın gelişimine ve tekâmülüne vesile olacaktır. Cinsel kapasite ve şehvet gücü aile kurmak ve insan neslinin devamı için onun vücuduna bırakılmış kabiliyetlerdendir. Ayrıca bu yolla insan değerli bir zevkten nasiplenmektedir. Fakat bu kabiliyet ve güç eğer akıl ve nakil çerçevesi dışında yanlış bir yolda seyredecek olursa kişiyi insani değerlerden uzaklaştırır ve cinsel hastalıkların tuzağına düşürür[1]. İslam açısından cinsel ihtiyacın sahih şekilde doyuma ulaştırılması ancak evlilik yoluyla meşrudur. Bu ihtiyacın başka yollardan tatmin edilmesi, insanın haddi aşması ve bir şekilde kendi hukukunun dışına çıkmasıdır. Yüce Allah, müminlerin özelliklerinden söz ederken şöyle buyurmuştur:

 وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ إِلاَّ عَلى‏ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومينَ فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُون 

“İffetlerini korurlar. Sadece eşleri ve sahip oldukları cariyeleri bunun dışında; çünkü (bunlarla ilişkiye girmekten dolayı) kınanmazlar. Kim bu sınırların ötesine geçmek isterse, işte onlar, haddi aşanlardır[2].”

Bu yüzden Yüce Allah evlilik konusu üzerinde vurguda bulunmuş ve onun huzura vesile olduğunu buyurmuştur:

 وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون 

“Kendileri ile huzur bulmanız için size kendinizden olan eşler yaratması ve aranızda sevgi ve merhamet var etmesi de, O’nun ayetlerindendir. Geçekten bunda, düşünen bir topluluk için ayetler vardır[3].”

Ayrıca toplumdaki bireyleri bekâr kız ve erkekleri evlendirmeye davet etmiştir:

 وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللّٰهُ واسِعٌ عَليم 

“İçinizdeki bekâr kimseleri, köleleriniz ve cariyelerinizden iyileri evlendirin. Fakir iseler, Allah kendi lütfuyla onları zenginleştirir. Allah bolluk verendir ve bilendir[4].”

Fakat herkesin, gençliğinin ilk günlerinde evlenmesi ve böylece izdivaç yoluyla cinsel ihtiyacını temin etmesi mümkün olmadığı için evlenecek imkâna kavuşuncaya kadar iffetli davranması tavsiye edilmiştir:

 وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللّٰهُ مِنْ فَضْلِه 

“Evlenme imkânı bulamayanlar da, Allah, lütfuyla kendilerini zenginleştirinceye kadar iffetli davransınlar[5].”

* * *

Cinsel Dürtüyü Dizginleme Yöntemleri

Burada önemli olan soru şudur: Evleninceye kadar iffeti hangi yolla korumak mümkündür? Hangi yöntemlerle cinsel dürtüyü dizginlemek mümkündür? İslamî kaynaklarda cinsel dürtüyü kontrol altına almak için müteaddit yöntemler sunulmuştur. Bu bölümde bunların en önemlilerinden bazılarını inceleyeceğiz.

Nefse Yüklenme Yöntemi

İnsanın derunu dediğimiz iç dünyası bir işten hoşlanmadığı halde fiziki uzuvları o işi yapmak zorunda bırakıldığında nefse yüklenme yönteminden istifade edilmiş olur. Bu yönteme göre tuğyan etmiş ve isteksiz olan batını, bedensel hareketlerle bağlayarak ram etmek mümkündür[6]. Cinsel dürtüyü dizginlemede bu yöntemin kullanılması şu şekilde olur: Kişi cinsel rağbetine rağmen, uzuvlarını ve bedenini şehvet cazibelerine karşı korumak suretiyle bu tür işlere olan deruni temayüllerini kontrol altına alır. İmam Ali (a.s) bu yöntemin işlevselliğine dair şöyle buyurmuştur:

الشهوة داءٌ و عصيانُها دواءٌ

“Şehvet bir hastalıktır, ilacı ise ona muhalefet etmektir.”

Aşağıdaki işleri yapmak, şehevi temayülleri dizginleme yolunda bu yöntemin mısdaklarından sayılabilir:

İbadet Programı

İbadet programlarının bazı gençler için, özellikle cinsel dürtülerinin feveran ettiği zamanlarda çok zor olduğu düşünülebilir. Fakat deruni isteksizliğe rağmen bunları yapmanın şehveti dizginlemede bir hayli etkisi vardır. Buna örnek olarak İmam Ali’den (a.s) nakledilen şu rivayeti gösterebiliriz:

إِذَا رَأَى أَحَدُكُمُ امْرَأَةً تُعْجِبُهُ ... فَلْيُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ يَحْمَدُ اللّٰهَ كَثِيراً وَ يُصَلِّي عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ ثُمَّ لْيَسْأَلِ اللّٰهَ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنَّهُ يُبِيحُ لَهُ بِرَأْفَتِهِ مَا يُغْنِيه

“Sizden biri hoşuna giden bir kadın gördüğünde… iki rekât namaz kılsın ve Allah’a çokça hamd etsin, Peygambere ve Ehlibeytine salat-u selam göndersin. Sonra Allah’ın lütfundan (kendisine bağışta bulunmasını) dilesin. Böylece Allah şefkati ile ona, ihtiyacını giderecek şeyi verecektir[7].”

Namazın yanı sıra oruç da şehvetin azıtmasını önlemede etkilidir. Hz. Resulullah (s.a.a) bu hususta şöyle buyurmuştur:

يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاهَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَ أَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَلْيُدْمِنِ الصَّوْمَ فَإِنَّ الصَّوْمَ لَهُ وِجَاء

“Ey gençler! İçinizden evlenmeye gücü olanlar evlensin; zira bu, gözü kapatma ve iffeti korumada daha etkilidir. Evlenmeye gücü olmayan ise çok oruç tutsun; zira oruç cinsel gücü azaltır[8].”

Peygamberimiz (s.a.a) bir diğer hadisinde ise şöyle buyurmuştur:

إِنَّ الشَّيْطَانَ لَيَجْرِي مِنِ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ فَضَيِّقُوا مَجَارِيَهُ بِالْجُوع

“Şeytan, kan gibi Âdemoğlunun damarlarında dolaşır; o halde açlıkla onun yollarını daraltın[9].”

Tahrik Edici Müziklerden Kaçınmak

Müziğin insan üzerinde birçok kötü etkisi vardır. Sempatik ve parasempatik sinirler arasında denge bozukluğu, paranoya hastalığı, sinirlerin yıpranması, sahte heyecan, düşünme gücünü kaybetme, aşkı kabartması, çirkin işlere yol açması ve iffetsizlik zemini oluşturması gibi hususlar bunlardan bazılarıdır[10]. Şayet bu sebeple bir hadiste şarkı, cinsel sapkınlığın sebebi olarak gösterilmiştir: [11]

Binaenaleyh cinsel dürtünün tahrik olmaması için deruni temayüle rağmen tahrik edici müziklerden kaçınmak gerekir.

Tahrik Edici Yemeklerden Kaçınmak

Bazı yiyecekler cinsel gücü artırmaktadır. Şehvetin tuğyan etmesini önlemek için can çekse bile bu tür yiyeceklerden kaçınmak gerekir. Ehlibeyt İmamlarının (a.s) hadislerinde et, yumurta, hurma, soğan, yumurta ile soğan, nar vs. cinsel isteği artırıcı yiyeceklerden sayılmıştır[12].

Namahreme Bakma ve Konuşmada İslamî Kurallara Riayet

Namahreme bakma ve onunla konuşma konusunda İslamî adabı riayet edilmesi de bu terbiye yönteminin temel ayaklarından birini oluşturur. Önceki bölümde bu konudan detaylı şekilde bahsetmiştik.


[1]     Ba Duhterem (Vijeyi Valideyn ve Mürebbiyani Duhterani Nucevan), Ali Ahmed Penahi ve Davud Hüseyni, s. 259.
[2]     Muminun, 5-7 ve Mearic 29-31.
[3]     Rum, 21.
[4]     Nur, 32.
[5]     Nur ,33
[6]     Terbiyet-i Cinsi, Mebani, Usul ve Revişha, Ez Menzer-i Kur’an ve Hedis, Ali Naki Fakihi, s. 400.
[7]     Vesailu’ş-Şia, c. 20, s. 105.
[8]     Mekarimu’l-Ahlak, Hasan b. Fazl Tabersi, Tercüme-i Seyyid İbrahim Mirbakıri, c. 1, s. 375.
[9]     Bihar’ul Envar, c. 67, s. 42.
[10]    Mebaniyi Fıkhi- Revaniyi Musiki, Muhammed Taki Caferi, s. 34.
[11]    الْغِنَاءُ رُقْيَةُ الزِّنَا - Camiu’l-Ahbar, Muhammed b. Muhammed Şeiri, s. 154.
[12]    Terbiyet-i Cinsi, Mebaniyi Usul ve Revişha ez Menzer-i Kur’an ve Hedis, s. 166.