<h6 style="text-align: right;">.</h6> <h6 style="text-align: right;"></h6> <h6 style="text-align: right;">.</h6> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: center;"><strong>Ehlader Araştırma Bölümü</strong></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;">İnsan içgüdüsel olarak ilmi sever ve marifeti arar. İnsanın hayvana en önemli imtiyazı idraki ve bilgisidir. Hâce Nâsir bu konuda kendinden geriye değerli düşünceler bırakmıştır.</p> <p style="text-align: justify;"></p> <h3 style="text-align: justify;"><strong>Marifetin Tanım</strong></h3> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;">İdrak ve bilgi, idrak edilenin suretinin idrak edende şekillenmesi ve zihninde belirmesidir. Bu esasa göre idrak edilen maddî bir varlık ise duyu organlarıyla algılanıp sureti nefiste şekillendiğinde duyusal idrak tahakkuk eder. Şekillenen suretin haricî şeyden ayrı soyut bir suret olduğu açıktır. İdrak edilen, maddî bir varlık değil de soyut bir varlık olursa insanın nefsinde bulunmasıyla idrak edilir, soyutlanması gerekmez. Bununla beraber marifet ve bilgi, idrak edilenin idrak eden yanında bulunmasıdır.<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn1" name="_ftnref1" title=""><sup><sup>[1]</sup></sup></a></p> <p style="text-align: justify;"></p> <h3 style="text-align: justify;"><strong>Marifetin Kısımları</strong></h3> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;">Marifet genel anlamıyla duyusal, hayalî, vehmî, aklî<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn2" name="_ftnref2" title=""><sup><sup>[2]</sup></sup></a>, şuhûdî<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn3" name="_ftnref3" title=""><sup><sup>[3]</sup></sup></a>, rabbanî ve vahyanî<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn4" name="_ftnref4" title=""><sup><sup>[4]</sup></sup></a> marifet olarak sınıflandırılır. Biz burada Hâce Nâsir’e göre her birinin tanımını vereceğiz.</p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;"><strong>1. Duyusal Marifet: </strong>İnsan zahirî duyuları vasıtasıyla açık maddî varlıkları tanır. Maddî bir şeyle karşılaştığında, o şeyin cüz’î ve şahsî sureti nefsinde şekillenir ve hafıza yardımıyla o sureti saklayabilir.<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn5" name="_ftnref5" title=""><sup><sup>[5]</sup></sup></a></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;">Hâce Tûsî duyusal marifetin önemi üzerinde duruyor ve marifetin ilk adımının ve ilmin anahtarının duyusal idrak olduğunu hatırlatıyor. Zira duyusal marifetin sadece gerekliliklerin idrakine zemin hazırlayıp gereklilikler idrak edildiğinde kesbî marifetlere ulaşılmasını sağlamakla kalmadığı, doğal, deneysel, matematiksel ve fiziksel ilimlerin de bu marifet üzerine kurulu olduğu bilinmelidir.<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn6" name="_ftnref6" title=""><sup><sup>[6]</sup></sup></a></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;"><strong>2. Hayalî Marifet: </strong>Bütün özellikleriyle beraber maddî bir şeyin idrakidir; ister o maddî şey hazır bulunsun, ister bulunmasın. Bu marifet, hayal kuvvesiyle gerçekleşir.<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn7" name="_ftnref7" title=""><sup><sup>[7]</sup></sup></a></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;"><strong>3. Vehmî Marifet: </strong>Maddî olmayancüzi manaların idrakidir.<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn8" name="_ftnref8" title=""><sup><sup>[8]</sup></sup></a> İnsanın karanlıktan, kuzunun kurttan korkması buna örnek olarak gösterilebilir.</p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;"><strong>4. Aklî Marifet: </strong>Hâce Nâsir’e göre hakiki marifet aklî şeylerin idrakidir, yani bir şeyin genel olarak, maddeden ve maddenin özelliklerinden soyut biçimde idrak edilmesidir.<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn9" name="_ftnref9" title=""><sup><sup>[9]</sup></sup></a> Hâce zarurî, teorik ve eğitimsel ilimleri insan için gerekli telakki etmiştir. Zarurî ilimleri cennette su nehrine, teorik ilimleri cennette süt nehrine ve eğitimsel ilimleri cennette bal nehrine benzeterek hepsini insanın ilmî tekâmülü için gerekli bilmiştir.<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn10" name="_ftnref10" title=""><sup><sup>[10]</sup></sup></a></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;">Hâce başlangıç düzeyindeki ve açık marifetlerin tek başına insanı düşüncede hataya düşmekten alıkoyamayacağına inanır. Bu yüzden insanın, teorik ve kesbî ilimlere ulaşabilmek ve düşüncesini hatadan koruyabilmek için mantık kurallarını öğrenmesi kaçınılmazdır. Zira düşünce, görüş ve edinim olmadan teorik ve kesbî ilimlere ulaşmak mümkün değildir. Düşünmek, meselelere ulaşmak, bir bilinmeyeni bilinene dönüştürmek münasip bir mukaddimeyi ve özel bir sıralamayı gerektirir. Bu da mantıkla mümkün olur.<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn11" name="_ftnref11" title=""><sup><sup>[11]</sup></sup></a></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;"><strong>5. Şuhûdî Marifet: </strong>Aklî marifetten daha üstün olan şuhûdî marifettir. Mükaşefe ve şuhûd ehli, varlık âleminin hakikatlerini müşahede edip incelerler. Şüphesiz ateşi yakından müşahede edip onun ışığıyla diğer varlıkları gören kimsenin marifeti, uzaktan gördüğü duman vesilesiyle ateşin olduğunu anlayan kimsenin marifetinden daha üstündür.<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn12" name="_ftnref12" title=""><sup><sup>[12]</sup></sup></a></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;">Hâce Tûsî’ye göre şuhûdî marifetin mertebeleri vardır ve huzu, dua, yakarış ve dünyevî alakalardan uzaklaşmakla bu mertebelere ulaşılabilir.<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn13" name="_ftnref13" title=""><sup><sup>[13]</sup></sup></a></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;"><strong>6. Rabbânî Marifet: </strong>İlim öğretim, iktisap ve tefekkür olmadan direk Allah Teâla’dan ve gaybî kaynaktandır. Hâce Nâsir bu konu hakkında şöyle yazıyor:</p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;">Rabbanî ilmin üç mertebesi vardır: İlki vahiydir ve enbiyaya mahsustur. Peygamber’in mukaddes nefsi, mâkûlât ve malumat hakikatlerini gaybî kaynaktan aldığı için ruhuyla kabul eder ve bunlarla ilim ve kemâlin doruğuna yükselir. Sonra eğer tebliğle vazifelendirilirse rabbanî ilmi diğerlerine de ulaştırır.<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn14" name="_ftnref14" title=""><sup><sup>[14]</sup></sup></a></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;">Rabbanî ilmin ikinci mertebesi ledünnî ilimdir. Bu mertebe enbiya ve evliya arasında müşterektir. Hızır hakkında şöyle söylenmiştir:</p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: center;"><strong>فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا اٰتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا</strong></p> <p style="text-align: justify;"></p> <blockquote> <p style="text-align: justify;"><em><strong>"Biz ona katımızdan bir rahmet vermiş, kendisine tarafımızdan bir ilim öğretmiştik."</strong></em><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn15" name="_ftnref15" title="">[15]</a></p> </blockquote> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;">Şüphesiz ledünnî ilim, öğretme ve tefekkür olmadan ulaşılan rabbanî ilimdir. Allah’ın inayetine şamil olmayan ve ruhu buna hazır olmayan hiç kimse bu ilme ulaşamaz. Müminlerin Emiri (a.s) de Resulullah vasıtasıyla bu ilme ulaşmıştı.<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn16" name="_ftnref16" title=""><sup><sup>[16]</sup></sup></a></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;">Rabbanî ilmin üçüncü mertebesi ilhamî ilimdir. Rabbanî ilham sâlihler için müyesserdir. Bu ancak dünyevî alakalardan uzaklaşılması ve karanlık hicapların yırtılmasıyla mümkün olur.<a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftn17" name="_ftnref17" title=""><sup><sup>[17]</sup></sup></a></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;"></p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref1" name="_ftn1" title="">[1]</a><em>Şerh-i İşârât ve’t-Tenbihât</em>, c. 2, s. 310 ve 311.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref2" name="_ftn2" title="">[2]</a>A.g.e., c. 2, s. 323-326.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref3" name="_ftn3" title="">[3]</a><em>Evsafu’l-İşrâk, </em>s. 130-134.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref4" name="_ftn4" title="">[4]</a><em>Sergüzeşt ve Akaid-i Felsefî-yi Hâce Nâsiruddin Tûsî (İlim, Alim ve Muallim risalesinden naklen), </em>s. 168-169.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref5" name="_ftn5" title="">[5]</a><em>Şerh-i İşârât ve’t-Tenbihât, </em>c. 2, s. 323-326; <em>Esasu’l-İktibas</em>, s. 61.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref6" name="_ftn6" title="">[6]</a><em>Keşfu’l-Murad fi Şerh-i Tecridu’l-İtikat, </em>s. 231-240; <em>Telhisu’l-Muhassil, </em>s. 12, 13 ve 26.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref7" name="_ftn7" title="">[7]</a><em>Şerh-i İşarat ve’t-Tenbihat, </em>c. 2, s. 324-326.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref8" name="_ftn8" title="">[8]</a>A.g.e.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref9" name="_ftn9" title="">[9]</a>A.g.e.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref10" name="_ftn10" title="">[10]</a>Tûsî, Nâsiruddin; <em>Ravzatu’t-Teslim, </em>s. 141 ve 142.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref11" name="_ftn11" title="">[11]</a><em>Keşfu’l-Murad fi Şerh-i Tecridu’l-İtikat, </em>s. 238-240.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref12" name="_ftn12" title="">[12]</a><em>Evsafu’l-İşrâk</em>, s. 130-134.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref13" name="_ftn13" title="">[13]</a><em>Fusuli’l-Akaid, </em>s. 18-21.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref14" name="_ftn14" title="">[14]</a><em>Sergüzeşt ve Akaid-i Felsefî-yi Hâce Nâsiruddin Tûsî (İlim, Âlim ve Muallim risalesinden naklen)</em>, s. 168 ve 169.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref15" name="_ftn15" title="">[15]</a>Kehf: 65.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref16" name="_ftn16" title="">[16]</a><em>Sergüzeşt ve Akaid-i Felsefî-yi Hâce Nâsiruddin Tûsî (İlim, Âlim ve Muallim risalesinden naklen), </em>s. 168 ve 169.</p> <p style="text-align: justify;"><a href="file:///C:/Users/Bedel-Nb/Desktop/elmustafa kitaplar/4- Word/38- 41-Müslüman ÂlimlerÄ°n Görüşleri 4 Cilt.docx#_ftnref17" name="_ftn17" title="">[17]</a>A.g.e.</p>